Tyto Všeobecné obchodní podmínky jsou nedílnou součástí „Rámcové smlouvy o provádění spotových devizových obchodů a o poskytování platebních služeb“ a jsou součástí smluvní dokumentace jednorázových obchodů skrze portál EuroPlatba.cz.
VŠEOBECNÉ OBCHODNÍ PODMÍNKY
I. OBECNÁ USTANOVENÍ
1. Poskytovatel služeb
Informace podle ust. 134 zákona č. 370/2017 Sb., o platebním styku, ve znění pozdějších předpisů
Obchodní společnost (jméno poskytovatele): | EasyChange s.r.o. |
Sídlo společnosti (sídlo poskytovatele): | Jungmannova 747/28, 110 00, Praha 1 |
IČO: | 290 44 570 |
Zápis v OR: | vedená u Městského soudu v Praze pod sp. zn. C 162417 |
Adresa pověřeného zástupce nebo pobočky poskytovatele, je-li platební služba poskytována jejich prostřednictvím: | Platební služba není poskytována prostřednictvím pověřeného zástupce |
Název a sídlo orgánu dohledu: | ČESKÁ NÁRODNÍ BANKA, Na Příkopě 28, Praha 1 |
Registrace u České národní banky: | Rozhodnutí ČNB č.j. 2019/038802/CNB/570 |
Údaj o tom, zda je poskytovatel zapsán v seznamu poskytovatelů, jeho registrační číslo: | https://apl.cnb.cz/apljerrsdad/JERRS.WEB09.DIRECT_FIND_RESPONSE |
(dále jako „Poskytovatel služeb“)
2. Náš vztah s Vámi
- Poskytovatel služeb (nebo také dále jako „devizové místo”) je platební institucí a poskytovatelem platebních služeb na základě licence České národní banky (dále jen „ČNB‘“), podle ust. § 3, odst. 1, odst. f) zákona č. 370/2017 Sb., o platebním styku, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o platebním styku“).
- Hlavním předmětem podnikání Poskytovatele služeb je poskytování platebních služeb podle § 3, odst. 1, písm. f) zákona o platebním styku tj. provádění obchodů s devizovými hodnotami a zasílání konvertovaných plateb v tuzemsku a zahraničí.
- Údaj podle ust. § 1843 odst. 1 písm. l) zákona č. 89/2012. Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „občanský zákoník“): Hlavním jednacím jazykem je český jazyk, nedohodnou-li si strany něco jiného. V tomto jazyce budou zadavateli poskytnuty i všeobecné obchodní podmínky. Veškerá komunikace mezi stranami během jejich smluvního vztahu bude vedena v češtině, nedohodnou-li si strany něco jiného. Vedlejším jednacím jazykem je angličtina, a to u smluv uzavřených v anglickém jazyce.
- Poskytovatel služeb uvádí potřebné a podpůrné informace k poskytovaným službám na záložkách těchto webů: www.EasyChange.cz a www.europlatba.cz *
*1 V případě, že se jedná o jiné domény webových stránek (např. .SK), platí v tomto dokumentu, že tam, kde je odkazováno na webové stránky www.EasyChange.cz a www.europlatba.cz, myslí se tím také příslušné jazykové domény/mutace těchto webových stránek.
3. Právní základ služby
Poskytovatel platebních služeb postupuje vždy v souladu s aktuálními právními předpisy ČR, včetně harmonizovaného právního rámce Evropské unie, zejména:
- zák. 253/2008 Sb,. o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon proti praní špinavých peněz“);
- zák. 69/2006 Sb., o provádění mezinárodních sankcí, ve znění pozdějších předpisů;
- zák. č. 370/2017 Sb., o platebním styku, ve znění pozdějších předpisů;
- zákon č. 6/1993 Sb., o České národní bance, ve znění pozdějších předpisů;
- zák. 136/2011 Sb., o oběhu bankovek a mincí, ve znění pozdějších předpisů;
- zák. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „občanský zákoník“), zejména ust. § 1841 až 1851;
- zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, ve znění pozdějších předpisů;
- zák. 277/2013 Sb., o směnárenské činnosti, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ zákon o směnárenské činnosti“);
- zák. č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů , ve znění pozdějších předpisů;
- v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 ze dne 27. dubna 2016 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení směrnice 95/46/ES (obecné nařízení o ochraně osobních údajů).
4. Dohled nad Poskytovatelem služeb
Dohled vykonává:
- Česká národní banka, se sídlem Na Příkopě 28, 115 03 Praha 1;
- Finanční analytický úřad, se sídlem Washingtonova 1621/11, Praha, 110 00;
- Kancelář finančního arbitra, Legerova 69, 110 00 Praha 1, www.finarbitr.cz, tel.: 257 042 070, ID datové schránky: qr9ab9x, email: arbitr@finarbitr.cz.
- https://finarbitr.cz/cs/oblasti/platebni-sluzby.html
5. Služby
Službami se rozumí uzavírání devizových obchodů s devizovým místem a dále využívání portálu www.europlatba.cz, popř. v jeho dalších jazykových mutacích (dále jen “www.Europlatba.cz”), Klientské zóny na www.easychange.czči v dalších jazykových mutacích webu (dále jen “www.EasyChange.cz”), či služby Monitoru kurzů na www.easychange.cz či v dalších jazykových mutacích webu.
Služba devizových obchodů je poskytována bezhotovostně. Dodání měny probíhá bezhotovostně mezi zadavatelem určenými bankovními účty. Nejsou akceptovány platební karty. Zadavatel nese náklady účtované mu jeho bankou. Výši těchto nákladů si může zadavatel ověřit předem u své banky. Náklady, které jsou zadavateli účtovány, jsou uvedeny v Sazebníku, jehož aktuální znění je na www.easychange.cz.
II.
DEFINICE POJMŮ
- Obchodem se rozumí provedení devizového obchodu.
- Navrženým obchodem se rozumí zadavatelem vytvořená transakce a návrh této transakce odeslaný zadavatelem ve webových rozhraních Poskytovatele služeb (také jako „navržená transakce“)
- Sjednaným obchodem se rozumí přijetí zadavatelem navržené transakce devizovým místem v prostředí webových rozhraní Poskytovatele služeb, přičemž je třeba zohlednit ust. § 158 odst. 2 zákona o platebním styku. Za přijatý platební příkaz se dohodou smluvních stran dle ust. 158 odst. 2 zákona o platebním styku považuje příkaz po splnění podmínky přijetí platby na účet devizového místa. Platební transakce bude provedena, jakmile nastane tento okamžik.
- Vypořádaným obchodem se rozumí vypořádání sjednaného obchodu devizovým místem, kdy platební transakce bude provedena, jakmile nastane okamžik přijetí platby na účet devizového místa.
- Zadavatel je buď smluvní klient anebo uživatel portálu www.europlatba.cz, pokud není zmíněno jinak.
- Smluvní klient je fyzická či právnická osoba, která má s devizovým místem uzavřenou Rámcovou smlouvu o provádění spotových devizových obchodů a o poskytování platebních služeb.
- Uživatel portálu www.europlatba.cz je fyzická či právnická osoba, která může a nemusí mít s devizovým místem uzavřenou Rámcovou smlouvu a která zadává příkaz ke konverzi na portálu www.europlatba.czprostřednictvím elektronického formuláře ve webovém rozhraní.
- Odesílacím bankovním účtem se rozumí bankovní účet zadavatele, ze kterého odešle prostředky na sběrný účet devizového místa.
- Sběrným účtem se rozumí bankovní účet devizového místa, na který zadavatel zasílá prostředky nutné k uhrazení devizového obchodu
- Vypořádacím účtem se rozumí bankovní účet devizového místa, ze kterého devizové místo odesílá prostředky na smluvený účet příjemce.
- Účtem příjemce se rozumí bankovní účet, který zadavatel určil při návrhu obchodu devizovému místu a na který budou zaslány devizovým místem konvertované prostředky. Může se jednat o bankovní účet, který vlastní sám zadavatel, anebo jakýkoliv jiný účet (dodavatel, rodina apod.).
- Přijatý platební příkaz je příkaz po splnění podmínky přijetí platby na účet devizového místa.
III.
ZPŮSOBILOST ZADAVATELE
- Služby devizového místa může použít kdokoli při dodržení zákonných podmínek, kdo se může prokázat platným osobním dokladem s uvedenou trvalou adresou a má zřízen vlastní bankovní účet a kdo není veden na uvedených sankčních seznamech a nepoužívá služeb devizového místa pro platby komodit podle sankčních programů.
- Konsolidovaný seznam fyzických a právnických osob, na které se vztahují finanční sankce Evropské unie, aktuální on-line verze je přístupná na stránkách: https://eeas.europa.eu/headquarters/headquarters-homepage/8442/consolidated-list-sanctions_en, je aktualizován i několikrát týdně seznam v příloze Nařízení vlády ČR č. 210/2008 Sb., ze dne 28. května 2008 k provedení zvláštních opatření k boji proti terorismu, ve znění pozdějších předpisů.
- Seznam aktuálně platných sankčních programů je zde v části „Consolidated list of sanctions“: https://eeas.europa.eu/topics/sanctions-policy/8442/consolidated-list-of-sanctions_en.
IV.
UZAVÍRÁNÍ SMLUVNÍHO OBCHODU
- Zájemci o Rámcovou smlouvu akceptují znění žádosti o smlouvu uvedené ve webovém rozhraní www.EasyChange.cz, ve kterém tuto žádost vyplňují.
- Obchodní zástupce (tzv. pověřený zástupce):
- Poskytovatel služeb může využívat tzv. obchodního zástupce podle občanského zákoníku. Tímto obchodním zástupcem se v žádném případě nerozumí pověřený zástupce ve smyslu ust. § 25 zákona o platebním styku.
- V případě, je-li zájemce o služby Poskytovatele služeb kontaktován obchodním zástupcem, tak platí, že obchodní zástupce zájemce pouze seznamuje s podmínkami poskytované služby a není v žádném případě oprávněn se zájemcem sjednávat smlouvu nebo vlastní obchod.
Pozn. Uživatel služby portálu www.Europlatba.cz neuzavírá Rámcovou smlouvu, vždy uzavírá jednotlivý smluvní obchod za podmínek uvedených na portálu www.Europlatba.cz.
Uživatelské účty
- Smluvním klientům je vytvořen uživatelský účet ve webovém rozhraní www.EasyChange.cz.
- Uživatelský účet je vytvořen na základě schválené Rámcové smlouvy, vždy jeden uživatelský účet k jedné smlouvě. Přístup do uživatelského účtu je umožněn ve smlouvě uvedené zodpovědné osobě a dalším zplnomocněným osobám, pokud jsou uvedeny.
- Jedné fyzické osobě může být na základě více Rámcových smluv vytvořeno více uživatelských účtů a může mít oprávněný přístup do více uživatelských účtů (Např. účet svůj jako fyzické osoby nepodnikající a přístup do účtu firmy, u které bude tato fyzická osoba uvedena jako zodpovědná či zplnomocněná osoba.)
- Devizové místo si vyhrazuje právo odmítnout vytvořit uživatelský účet i bez udání důvodu v souladu s principem smluvní volnosti.
- Devizové místo ukončí platnost uživatelského účtu smluvnímu klientovi spolu s vypovězením Rámcové smlouvy, při porušení obchodních podmínek nebo z důvodu nekalého jednání nebo poskytování nepravdivých údajů ze strany smluvního klienta. Rámcová smlouva a uživatelský účet mohou být ukončeny i ze strany smluvního klienta.
- Uživatelům portálu www.Europlatba.cza uživatelům využívajícím Monitor kurzů nejsou zřizovány uživatelské účty.
Žádné zplnomocněné osoby u Europlatby.cz
Uživatel portálu Europlatba.cz potvrzuje souhlasem s těmito obchodními podmínkami, že příkaz k obchodu zadává on sám svým jménem a je vlastníkem zasílaných peněžních prostředků, popř. je oprávněným a pověřeným pracovníkem firmy (účetní, jednatel, apod.) a zadává v takovém případě příkaz k obchodu pod obchodním jménem firmy zadavatele. Pokud uživatel směňuje prostředky, kterých není vlastníkem, je nutné doložit e-mailem plnou moc vlastníka peněžních prostředků. Plná moc nemusí být notářsky ověřena. Z plné moci musí vedle údajů osob a jejich osobních dokladů vyplývat i jasné určení úkonu, ke kterému je zplnomocněný zmocněn. Devizové místo si vyhrazuje právo nedostatečně zpracovanou plnou moc odmítnout a obchod neprovést.
V.
VYPOŘÁDÁNÍ OBCHODU
1. Zadání příkazu
- Požadavek k devizovému obchodu (dále jen “příkaz”) zadavatel zadává online ve webovém rozhraní:
a) www.europlatba.cz nebo
b) easychange.cz(zde prostřednictvím uživatelského účtu),
c) a v jazykových mutacích webového rozhraní podle písm. a) nebo b).
Požadavek k devizovému obchodu nelze zadat telefonicky!
- U smluvních klientů je možné po předchozí dohodě ve výjimečných případech (například v případě technických problémů) příkazy podávat také prostřednictvím e-mailu. Odsouhlasení podrobností a specifikací daného obchodu oběma smluvními stranami, včetně předsmluvních informací, pak probíhá rovněž prostřednictvím e-mailu.
2. Odsouhlasení podrobností obchodu oběma smluvními stranami
- Navržený obchod (navržená transakce, nabídka) - vytvořený příkaz, který ještě nebyl zadavatelem uhrazen.
- Následně devizové místo smluvního klienta vyrozumí o obdržení navržené transakce a zašle mu elektronickou poštou potvrzení o obdržení navrženého transakce, která obsahuje podrobnosti o obchodu (konfirmace).
- Informace o přijetí návrhu transakce (konfirmace)má smluvní klient k dispozici i ve své Klientské zóně na webu.
- Platební příkaz se dohodou smluvních stran dle ust. 158 odst. 2 zákona o platebním styku považuje za přijatý po splnění podmínky přijetí platby na účet devizového místa a platební transakce bude provedena, jakmile nastane tento okamžik.
- Uživatel portálu www.europlatba.cz má příkaz do systému zařazen automaticky ihned a devizové místo následně zhodnotí obchod (především viz dále v kontextu "podezřelých" obchodů a ustanovení těchto všeobecných obchodních podmínek pro korektní údaje).
- Pokud devizové místo vytvořený příkaz odmítne, ustanovení Všeobecných obchodních podmínek o Zrušení obchodu se použijí přiměřeně.
- Devizové místo příkazy schvaluje v provozní době devizového místa, která je uvedena zde: https://www.easychange.cz/kontakty/1005.html.
- Zadavatel se zavazuje za sjednaných podmínek objednanou měnu zaplatit, resp. nabídnutou měnu prodat.
- Devizové místo se zavazuje až po přijetí platby na účet devizového vypořádat obchod podle pokynu klienta v návrhu transakce, a to vše pouze formou bezhotovostního bankovního převodu.
Vytvořený příkaz může být devizovým místem před přijetím a odesláním zadavateli upraven (z důvodů např. nevhodně zvoleného účtu, nebo jiná viditelná chyby či zřejmé nesprávnosti apod.). O takové úpravě devizové místo zadavatele informuje písemně před přijetím platebního příkazu.
3. Úhrada zadavatelem
- V souladu se zákonem o platebním styku, devizové místo zajistí, aby částka platební transakce byla připsána na účet poskytovatele příjemce nejpozději do konce následujícího pracovního dne po přijetí platebního příkazu, jak ukládá ustanovení § 169 zákona o platebního styku.
- Platební příkaz se dohodou smluvních stran dle ust. 158 odst. 2 zákona o platebním styku považuje za přijatý po splnění podmínky přijetí platby na účet devizového místa a platební transakce bude provedena, jakmile nastane takto učený okamžik.
- Zadavatel platby se proto zavazuje, že zašle peněžní prostředky ke směně bez prodlení tak, aby mohly být připsány na účet devizového místa nejpozději v čase D+1 (= nejpozději do konce následujícího pracovního dne) po přijetí platebního příkazu ve smyslu předchozího odstavce.
- Smluvní strany se proto v souladu s ust. § 158 odst. 2 zákona o platebním styku dohodly, že provedení platební transakce začne v určitý okamžik, v okamžik, kdy budou splněny určité podmínky, nebo na konci určitého období. Platební příkaz se proto považuje za přijatý, jakmile nastane takto určený okamžik. Tímto okamžikem se rozumí úhrada obchodu zadavatelem.
- Sjednané podmínky obchodu zůstávají v platnosti, pokud je úhrada zadavatelem provedena ve lhůtě dvou pracovních dnů od konfirmace, pokud nebude se zadavatelem písemně dohodnuto jinak.
- Pokud obchod není zadavatelem uhrazen ve lhůtě dvou pracovních dní, může být obchod jednostranně ukončen devizovým místem pro prodlení s úhradou na straně zadavatele. K prodlevě může dojít z důvodu na straně zadavatele.
- Zadavatel zašle peněžní prostředky ke směně pouze na ten sběrný účet devizového místa, který je uveden v konfirmaci vytvořeného příkazu, pokud se obě strany včas v odůvodněných případech nedohodnou jinak.
a) Pokud zadavatel zašle platbu v rozporu s údaji v konfirmaci (zejména to znamená, že není zasláno v den splatnosti platebního příkazu k odchozí úhradě dostatek disponibilních peněžních prostředků k jeho provedení a úhradě), devizové místo platbu neprovede, ale vede platební příkaz a platbu takto generovanou v evidenci, a to:
- v rámci tuzemského platebního styku do konce 2. pracovního dne následujícího po dni přijetí platebního příkazu; následně je příkaz k převodu vyřazen ze zpracování.
- v rámci zahraničního platebního styku do počátku 3. pracovního dne následujícího po dni přijetí platebního příkazu, následně je příkaz k převodu vyřazen ze zpracování následující den po dni splatnosti.
b) Dojde-li ve shora uvedeném období ke zvýšení disponibilního zůstatku tak, že umožní provedení evidovaného platebního příkazu v souladu s konfirmací, devizové místo jej provede. Peněžní prostředky v takovém případě odepíše z účtu nejpozději následující pracovní den poté, co dojde k potřebnému zvýšení zůstatku k provedení úhrady.c) Není-li zasláno v den splatnosti platebního příkazu k odchozí úhradě dostatek disponibilních peněžních prostředků k provedení platebního příkazu a jeho úhradě NEBO Pokud zadavatel zašle platbu v rozporu s údaji v konfirmaci vytvořeného příkazu návrhu transakce a devizovému místu vznikne škoda , může devizové místo platbu provést v odůvodněných případech a uplatnit náhradu takové škody buď odpovídajícím snížením protiplnění nebo uplatněním administrativního poplatku dle Sazebníku. Zadavatel s tímto postupem devizového místa souhlasí. O uplatnění této náhrady devizové místo zadavatele předem informuje písemně.
Zadavatel s tímto postupem devizového místa dle výše uvedených bodů výslovně souhlasí a výše uvedený postup podle ust. § 158 odst. 2 zákona o platebním styku přijímá.
4. Úhrada devizovým místem
- Devizové místo zašle peněžní prostředky na účet příjemce dle konfirmace obchodu poté, co byly prostředky zadavatele připsány ve prospěch sběrného účtu devizového místa a devizové místo obdrželo veškeré podklady, potřebné k odeslání prostředků ze svého účtu.
- Devizové místo odešle peněžní prostředky ze svého účtu v přesné výši předem domluveného množství v odsouhlasené měně a kurzem s přesností na tři desetinná místa, podle podrobností sjednaného obchodu.
- vypořádaném obchodu je zadavatel informován prostřednictvím automatické e-mailové zprávy a obdržením dokladu o vypořádaném obchodu (tzv. Confirmation of payment). Smluvní klienti mají tuto informaci k dispozici také ve svém webovém rozhraní.
5. Náklady na obchod
- Zadavatel nese náklady účtované mu jeho bankou. Výši těchto nákladů si může zadavatel ověřit předem u své banky. Náklady, které jsou zadavateli účtovány, jsou uvedeny v Sazebníku, jehož aktuální znění je na www.easychange.cz.
- Je-li převod zatížen bankovním poplatkem na straně devizového místa (viz Sazebník), jde tento k tíži zadavatele a zadavatel poplatek zasílá podle podrobností konfirmace sjednaného obchodu spolu s prostředky ke konverzi anebo po předchozí dohodě dodatečně na shodný sběrný účet devizového místa.
- Provádí-li zadavatel převod v měně, která není měnou země EHP, nebo převod do země, která není členskou zemí EHP, mohou být z převáděné částky odečteny poplatky korespondenčními bankami na trase platby. Banka příjemce v zemi mimo EHP není povinna připsat celou převáděnou částku, tzn. že ve prospěch účtu příjemce může připsat i převáděnou částku sníženou o poplatek za příchozí platbu dle jejího ceníku. To, jak banka příjemce takovou převáděnou částku připíše, vyplývá pouze ze smluvního ujednání mezi příjemcem a bankou příjemce, devizové místo nemá možnost ani povinnost tuto skutečnost jakkoliv ovlivnit.
- Autorizační SMS nejsou zpoplatněny.
6. Údaje pro hladké vypořádání obchodu
- Při zadání příkazu je uživatel portálu www.europlatba.czpovinen poskytnou devizovému místu veškeré podrobnosti potřebné k úspěšnému vypořádání obchodu, především:
- své jméno a příjmení, případně název obchodní firmy,
- přesnou výši částky a měnu, kterou chce zadavatel nakoupit, anebo přesnou výši částky a měnu, kterou chce zadavatel prodat;
- jméno odesílací banky, na vyžádání i číslo odesílacího účtu, kód odesílací banky;
- název účtu příjemce, jak je veden v jeho bance (u některých typů zahraničních plateb i plná adresa vlastníka účtu), číslo účtu a kód banky;
- u zahraničních převodů v měně EUR do Jednotné oblasti pro platby v eurech, tzn. SEPA (Single Euro Payments Area), je zadavatel povinen uvést číslo účtu příjemce ve formátu IBAN a kód banky ve formátu BIC/SWIFT;
- režim platby (OUR nebo SHA);
- zprávu pro příjemce či další podrobnosti, aby příjemce mohl platbu snadno identifikovat;
- Pokud zadavatel nedodá dostatečně jednoznačné a konkrétní údaje účtu pro přijmutí konvertované měny (typicky nedostatečně jednoznačné platební údaje pro platbu do zahraničí), vyhrazuje si devizové místo právo takový obchod odmítnout, aby předešlo komplikacím a riziku vrácení platby. Zodpovědnost za korektní údaje o příjemci platby nese zadavatel obchodu. Devizové místo nemůže odhadovat, jaké mají být správné údaje o příjemci platby.
- Devizové místo může zadavatele před zrealizováním obchodu požádat o ověření totožnosti pomocí kopie obou stran osobního dokladu a doložení, že zadavatel je vlastníkem odesílacího bankovního účtu a že je vlastníkem finančních prostředků včetně uvedení původu prostředků a sdělení účelu konverze.
- Smluvní dokumentace obchodu portálu Europlatba.cz dokládaná zadavatelem:
- zadavatel při částce převyšující ekvivalent 1 000 eur dodá tzv. Prohlášení, které obsahuje:
- jeho jméno a příjmení, případně název obchodní firmy a IČ,
- jeho trvalou adresu nebo adresu sídla obchodní firmy v ČR nebo v jiném státě
- osobní údaje členů statutárního orgánu a majitelů obchodní firmy nad 25 % podílu ve společnosti a to až do koncových fyzických osob;
- dva osobní doklady
- u částek nad 15 000 eur či ekvivalent v jiné měně dodá i doklad o vlastnictví odesílacího účtu, který je veden na jméno zadavatele
- u částek nad 15 000 eur či ekvivalent v jiné měně je zadavatel povinen v Prohlášení sdělit devizovému místu i vlastníka peněz, původ peněz a účel konverze.
- Prohlášení včetně příloh zadavatel doručí devizovému místu na své vlastní náklady elektronickou formou nebo osobně nebo poštou dle volby svého přepravce.
- Zadavatel garantuje, že zadal korektní údaje
- Zadavatel je povinen všechny údaje potřebné k vypořádání obchodu sdělit devizovému místu bez odkladu a pravdivě.
- Zadavatel se zavazuje, že zadané údaje jsou korektní a že si je vědom případných právních následků, pokud by uvedl nepravdivé informace, včetně možnosti, že příkaz se zadanými nekorektními údaji, které ztíží či znemožní vypořádání obchodu, může být devizovým místem odmítnut nebo zadavateli mohou být naúčtovány další náklady dle Sazebníku. Zadavatel se v případě zadání nekorektních údajů vystavuje riziku odmítnutí obchodu devizovým místem.
- Je povinností zadavatele si předem ověřit, že účet příjemce přijímá zadavatelem určenou měnu.
7. Vrácená platba
- Zadavatel si je vědom, že pokud zadal nekorektní údaje (název účtu příjemce, číslo účtu, kód banky, v některých případech i adresa příjemce, dále nesprávná částka, nedostatečné údaje ve zprávě pro příjemce, aj.), kdy z tohoto důvodu je platba bankou příjemce vrácena, zadavateli budou naúčtovány veškeré náklady spojené s takovým vrácením platby (příjem platby, případné znovu-odeslání, poplatky bank účtované devizovému místu, či kurzové rozdíly vyplývající z devizových konverzí provedených při nedokončeném obchodu či následném vracení platby zadavateli) a administrativní poplatky ze strany devizového místa spojené s administrací této vrácené platby.
- Administrativní poplatky ze strany devizového místa jsou řešeny v Sazebníku.
- Naúčtované poplatky budou zadavateli primárně strženy z prostředků, které se devizovému místu vrátily a zadavatel s tímto postupem devizového místa bez výhrad souhlasí.
8. Dodatečné změny příkazů
- V případě dodatečné změny již přijatého příkazu (např. změna některého z údajů platby, včetně změny výše částky) je účtován administrativní poplatek dle platného Sazebníku.
9. Zrušení obchodu a odvolání platebního příkazu
- Obchod je uzavřen přijetím navržené transakce devizovým místem v prostředí webového rozhraní Poskytovatele služeb.
- Zadavatel může navržený obchod odvolat dokud není příkaz k platbě realizován devizovým místem a dokud nejsou finanční prostředky zadavatelem uhrazeny (platba nebyla zadavatelem uhrazena).
- Dohoda o zrušení obchodu je možná, jen pokud jedna smluvní strana souhlasí s návrhem druhé smluvní strany na zrušení obchodu a ještě nejsou odeslány peněžní prostředky zadavatelem.
- Zadavatel nemůže odvolat platební příkaz v případě, že již odeslal peněžní prostředky devizovému místu. Zrušení obchodu není možné, pokud devizové místo finanční prostředky již vypořádalo (platbu odeslalo). Viz poslední bod tohoto článku.
- V případě zrušení obchodu a vrácení prostředků zadavateli, jsou prostředky odeslány zpátky na stejný účet, ze kterého byly prostředky devizovému místu zaslány. Bankovní poplatky spojené s vrácením prostředků zpět na zadavatelův odesílací účet mohou být zadavateli strženy z výše vracených prostředků podle uvážení devizového místa.
- Pokud zadavatel požádá o zrušení příkazu s prodlením (je možné tak učinit jen písemně) a obchod byl mezitím již devizovým místem vypořádán, musí si zadavatel stornování a vrácení platby sám vykomunikovat s příjemcem platby.
10. Odstoupení od uzavřeného obchodu
- U obchodů dle § 2 odst. 1. písm. b) zákona o směnárenské činnosti, pokud je Poskytovatel služeb nabízí, může zadavatel odstoupit od obchodu dle §16a-16h zákona o směnárenské činnosti.
- Zadavatel nemůže odstoupit od smlouvy o sjednaném bezhotovostním obchodu z důvodu uvedeného v § 1847 odst. a) občanského zákoníku (tj. cena finančních služeb závisí na pohybech cen na finančních trzích, které podnikatel nemůže ovlivnit, jako jsou služby k devizovým hodnotám a investičním nástrojům).
- Odstoupit od bezhotovostního obchodu může zadavatel buď v souladu s odstavcem “Zrušení obchodu” těchto všeobecných obchodních podmínek, nebo postupem dle Reklamačního řádu, který je součástí těchto všeobecných obchodních podmínek (viz níže Reklamace a řešení sporů), pokud došlo k vadnému plnění.
11. Neuzavření obchodu
- Devizové místo si vyhrazuje právo odmítnout zadavatelem navržený obchod i bez udání důvodu.
12. Tzv. "podezřelé" obchody dle zákona proti praní špinavých peněz
- Devizové místo podléhá dohledu MF a ČNB a má povinnost vyhodnocovat podezřelé obchody ve smyslu aktuálního znění zákona č. 253/2008 Sb.
- Jeho aktualizovanou verzi si můžete přečíst na webu MF: http://www.mfcr.cz/cs/archiv/agenda-financniho-analytickeho-utvaru/legislativa-aml-cft
- Pokud je příkaz vyhodnocen devizovým místem v souladu se zněním zákona 253/2008 Sb. jako "tzv. podezřelý", devizové místo takový obchod neprovede.
- Nejčastějším příkladem z praxe je snaha zadavatelů příkazů na www.europlatba.czobejít "identifikaci klienta" podle zákona proti praní špinavých peněz zadáním prodeje nebo nákupu 999 eur, případně obchod rozdělit na několik menších obchodů v krátkém časovém období. Příkazy s takovýmito a podobně vysokými častkami devizové místo po interním vyhodnocení s vysokou mírou pravděpodobnosti odmítne přijmout. Zadavatel takového příkazu bere na vědomí, že svým souhlasem s podmínkami služby - viz poslední řádek webového formuláře www.europlatba.cz- s tímto postupem devizového místa bez výhrad souhlasí. Administrace takového odmítnutého příkazu podléhá zpoplatnění podle aktuálně platného Sazebníku.
13. Časy vypořádání
- Přijmutí příkazu a úhrada zadavatelem
Zadavatel má povinnost uhradit prostředky co nejdříve po odeslání návrhu transakce (příkazu) devizovému místu a přijetí návrhu transakce devizovým místem. Pokud nebudou prostředky připsány na účet do konce druhého pracovního dne po obdržení navrženého příkazu, povinnost devizového místa provést úhradu svého závazku může zaniknout. Dále platí bod 3. čl. V. těchto všeobecných obchodních podmínek.
Devizové místo nemůže ovlivnit čas potřebný pro banku odesílatele k zaslání prostředků na sběrný účet.
Devizové místo monitoruje své účty v pravidelných intervalech a o připsání prostředků zadavatele informuje co nejdříve, za předpokladu, že byly připsány v provozní době devizového místa, která je uvedena na webových stránkách Poskytovatele služeb v záložce „kontakty“.
Pokud jsou prostředky připsány mimo provozní dobu devizového místa, nebo v době, který není pracovním dnem, bude obchod zrealizován následující pracovní den devizového místa nebo použité banky.
Pokud zadavatel uhradí prostředky hotově vkladem na sběrný účet devizového místa nebo zaplatí kartou, jeho transakce bude stornována a jím uhrazené peněžní prostředky mu budou vydány do pěti pracovních dnů v sídle devizového místa a v provozní době po předložení dokladu/konfirmace a dvou osobních dokladů zadavatele (ideálně OP a ŘP). Za tuto operaci je účtován administrativní poplatek dle Sazebníku, o který je snížena vracená částka zadavateli.
- Vypořádání obchodu devizovým místem
Devizové místo zasílá prostředky na účet příjemce nejdéle následující pracovní den po připsání prostředků od zadavatele.
Není-li provozní den devizového místa pracovním dnem i v zahraničních bankách, kde má devizové místo své účty, které mají být pro obchod použity, bude obchod zrealizován v nejbližší následující pracovní den zahraniční banky (zejména pro banky německé a slovenské).
Devizové místo volí odesílací banky a zasílá prostředky příjemci tak, aby byla zajištěno co nejrychlejší připsání prostředků.
Devizové místo nemůže samo ovlivnit rychlost připsání prostředků na účet příjemce, pokud zadavatel nezvolil a neuhradil např. expresní zpracování, které je technicky možné jen do určité hodiny v rámci dne a tato hodina se liší podle odesílací banky devizového místa. Rychlost připsání ovlivňuje také zvolená měna, banka příjemce, měna účtu příjemce, která nemusí být shodná se zasílanou měnou, případné korespondenční banky a pokud ve státě příjemcovy banky jsou dny pracovního volna nebo státní svátek.
Vypořádání obchodu se může zpozdit, pokud od zadavatele devizové místo musí zjišťovat dodatečné nezbytné podrobnosti o účtech, prostředcích, identifikaci.
14. Směnné kurzy
- Po přijetí příkazu devizovým místem, kdy zadavatel obdrží Konfirmaci o devizovém obchodu, je kurz závazný a garantovaný.
- Směnný kurz je platný takový, který se nabídne zadavateli při vyplňování elektronického formuláře a devizové místo jej následně odsouhlasí přijmutím příkazu a zasláním konfirmace zadavateli, popř. kurz, na kterém se obě strany předem dohodly.
- Informace o směnných kurzech jsou zveřejněny na hlavních webových stránkách www.EasyChange.cz.
- U prostředků zasílaných na sběrný účet devizového místa v měně USD standardním mezibankovním převodem může být směnný kurz stanoven až v době vypořádání obchodu ze strany devizového místa. Jde o ochranu při výkyvech kurzu na finančním trhu během doby, než jsou v řádu dní prostředky připsány na sběrný účet devizového místa, nejsou-li zaslány expres.
- Platby v CZK jsou systémem zaokrouhlovány na celé koruny.
- Upozorňujeme zadavatele, že devizové měny podléhají kurzovým pohybům na finančním trhu, které mohou i v průběhu obchodního dne být značné. Devizové místo pracuje s minutovými hodnotami kurzů. Zadavatel si sám na vlastní odpovědnost volí, v jakém čase a tedy s jakým kurzem zadává svůj obchod.
15. Další podrobnosti k vypořádání obchodů
- Pokud zadavatel požaduje od devizového místa bankovní potvrzení o odeslané platbě - přenáší se na něj bankovní poplatek s tím spojený, který si účtuje banka dle svého tarifu, plus je uživateli naúčtován administrativní poplatek 100 Kč ze strany devizového místa za zpracování této žádosti bance. Devizové místo požádá o bankovní potvrzení banku až po úhradě poplatku zadavatelem. Devizové místo nemůže ovlivnit lhůtu zpracování tohoto potvrzení bankou.
VI.
DALŠÍ PODROBNOSTI K POSKYTOVANÝM SLUŽBÁM
Další podrobnosti k platebním službám
- Devizové místo neprovádí forwardové obchody. Forwardovými obchody se rozumí termínové transakce, které zavazují k plnění obě smluvní strany, jež se mezi sebou dohodnou na konkrétních podmínkách. Forward umožňuje nakoupit nebo prodat cizí měnu s dodáním či plněním v budoucnu za dnes (v současnosti) stanovenou cenu – směnný kurz.
- Devizové místo provádí pouze devizové obchody, kdy dochází ke konverzi jedné měny na měnu jinou. Služby nelze využít k pouhému přeposlání peněžních prostředků v jedné měně bez konverze do měny druhé.
Limity zasílaných nebo konvertovaných prostředků
- Horní ani dolní hranice částky ke konverzi není stanovena.
Reklamace
- Reklamace se řeší dle Reklamačního řádu.
Desatero bezhotovostních konverzí
- Zadavatelům ještě před podáním příkazu obchodu či před žádostí o uzavření Rámcové smlouvy doporučujeme se seznámit s Desaterem bezhotovostních konverzí.
- Desaterem bezhotovostních transakcí se rozumí deset bodů doporučení a obezřetnosti pro klienta.
Reklamace a řešení sporů
- Reklamace se řeší dle Reklamačního řádu.
- Zadavatel fyzická osoba nepodnikající má právo podat návrh na mimosoudní řešení sporu vzniklého z finanční služby Kanceláři finančního arbitra, Legerova 69, 110 00 Praha 1, www.finarbitr.cz, tel.: 257 042 070, ID datové schránky: qr9ab9x, email: arbitr@finarbitr.cz
- V případě sporů postupuje Poskytovatel služeb tak, aby bylo dosaženo v ideálním případě mimosoudního řešení sporu a proto se zavazuje vynaložit maximální úsilí ke smírnému řešení případných sporů vzniklých v souvislosti s těmito obchodními podmínkami.
- Pokud mimosoudní řešení není zadavatelem akceptováno, Poskytovatel služeb postupuje soudní cestou. Veškeré spory budou řešeny v řízení před příslušnými obecnými soudy.
- Zadavatel má možnost obrátit se také se stížností na poskytovatele služeb k České národní bance - sídlem Na Příkopě 28, 115 03 Praha 1.
- Ve věcech práva na rovné zacházení a ochrany před diskriminací vykonává působnost i Veřejný ochránce práv (Veřejná ochránkyně práv, Údolní 39, 602 00 Brno http://www.ochrance.cz/).
Poplatky
Poplatky spojené s vypořádáním devizového obchodu jsou uvedeny v Sazebníku a smluvním klientům jsou k dispozici na webových stránkách www.easychange.cz
Historie transakcí
- Historie zrealizovaných i nezrealizovaných devizových obchodů a jejich doklady jsou v aplikaci přístupné pouze smluvním klientům.
- Smluvní klienti mají k historii obchodů přístup skrze přihlášení přes svůj uživatelský účet do tzv. “Klientské zóny.”
- Uživatelům využívajících služeb portálu www.Europlatba.cznení historie obchodů v aplikaci poskytována a devizové místo je ani zpětně pro jejich potřeby nedohledává mimo případů reklamací poskytnuté služby.
- Smluvním klientům i uživatelům portálu www.Europlatba.czjsou v souvislosti s každým devizovým obchodem zasílána elektronickou poštou potvrzení o obchodu.
Zpracování a ochrana osobních údajů a zasílání obchodních sdělení
- Poskytovatel služby nakládá s osobními údaji a zajišťuje jejich ochranu dle zákona č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů, ve znění pozdějších přepisů, a v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 ze dne 27. dubna 2016 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení směrnice 95/46/ES (obecné nařízení o ochraně osobních údajů); (dále jen „GDPR“)
- Poskytovatel služby se zavazuje, že osobní ani kontaktní údaje nepředá třetím stranám.
- Ochrana osobních údajů zadavatele nebo jakéhokoli jiného uživatele webové stránky Poskytovatele služby, včetně podmínek pro zasílání obchodních sdělení, se řídí pravidly nakládání s osobními údaji, jejichž aktuální plné znění je upraveno prostřednictvím zvláštního dokumentu a je k dispozici zde.
- Správce nejmenoval pověřence pro ochranu osobních údajů.
- Zadavatel odesláním příkazu souhlasí ve smyslu ustanovení § 7 odst. 2 zákona č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti a o změně některých zákonů (zákon o některých službách informační společnosti), ve znění pozdějších předpisů, se zasíláním obchodních sdělení Poskytovatelem služeb na elektronickou adresu klienta (obchodní nebo reklamní nabídka, týkající se výhradně aktuálních nebo i budoucích produktů v portfoliu Poskytovatele služeb). Svou informační povinnost vůči klientovi ve smyslu čl. 13 nařízení GDPR související se zpracováním osobních údajů klienta pro účely zasílání obchodních sdělení plní prodávající prostřednictvím článku na svých webových stránkách. Ze zasílání takového newsletteru je možné se odhlásit - na konci každého e-mailového newsletteru je umístěn prokliknutelný odkaz pro odhlášení.
- Za účelem zvýšení uživatelské přívětivosti používá poskytovatel služby pro provoz svých webových stránek tzv. cookies - textové soubory, které jsou při návštěvě webových stránek uloženy v elektronickém zařízení zadavatele pro uchovávání a příležitostné sledování pohybu zadavatele na webových stránkách. Zakliknutím informace o používání cookies zadavatel souhlasí s používáním cookies. Zadavatel nemusí udělit souhlas s používáním cookies, v takovém případě však poskytovatel služby nemůže zaručit plnou funkčnost webových stránek.
Státy, do kterých zasíláme platby
- Viz seznam Přehled států EU a států EHP, do kterých devizové místo platby běžně zasílá, a Aktuální seznam zakázaných a rizikových zemí, do kterých devizové místo platby nezašle, případně zašle jen na riziko zadavatele.
VII.
ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ
- Je-li některé ustanovení těchto všeobecných obchodních podmínek neplatné nebo neúčinné, nebo se takovým stane, namísto neplatných ustanovení nastoupí ustanovení, jehož smysl se neplatnému ustanovení co nejvíce přibližuje. Neplatností nebo neúčinností jednoho ustanovení není dotknutá platnost ostatních ustanovení.
- Změny a doplňky Rámcové smlouvy či všeobecných obchodních podmínek si vyžadují písemnou formu.
- Smluvní dokumentace k obchodům jsou archivovány Poskytovatelem služeb v elektronické podobě; s výjimkou dokumentů dodaných Poskytovali služeb zadavatelem osobně či s využitím přepravce, které jsou archivovány ve fyzické podobě.
- Kontaktní údaje Poskytovatele služeb:
- Adresa pro doručování: EasyChange s.r.o., Jungmannova 747/28, 110 00, Praha 1, Česká republika
- Adresa elektronické pošty: info@easychange.cz
- Další kontaktní údaje jsou k dispozici na webových stránkách zde.
VIII.
ÚČINNOST VŠEOBECNÝCH OBCHODNÍCH PODMÍNEK
- Tyto Všeobecné obchodní podmínky nabývají účinnosti dne 1. 7. 2021 a ke dni účinnosti nahrazují všechny předchozí verze všeobecných obchodních podmínek, není-li stanoveno jinak.
- Ve vztahu k Rámcovým smlouvám uzavřeným přede dnem nabytí účinnosti těchto Všeobecných obchodních podmínek, se použije znění těchto nových Všeobecných obchodních podmínek ode dne nabytí jejich účinnosti.
- Změny Všeobecných obchodních podmínek a reklamačního řádu jsou vyhrazeny.
Historie dokumentu
Datum účinnosti: 29.4.2019
Datum účinnosti: 1.7.2020
Verze: 1.2
Datum účinnosti: 1.2.2021
Verze: 1.3
Datum účinnosti: 1.7.2021
Aktualizace provedena dne: 25.5.2021